Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

B10l22a98n53k47a 98Š70i97k74u56l81o83v56á 5908603918904

Malá technická: asyl Hildprantům poskytl císař Haile Selassie I. (Haile Gebrselassie je etiopský běžec).

0/0
17.10.2019 14:41

J17i60ř95í 66S80v28o63b54o68d80a 9485158893806

Jaký hrabě? Užívání šlechtických titulů zakázala již Československá republika v roce 1918, protože občanskou společnost nelze budovat tam, kde vládne privilegium krve. Nový stát se musel potýkat také s dalším závažným problémem. Více než 97 procent rozlohy státu drželo v rukou kolem jednoho a půl tisíce velkostatků (šlechtické rodiny a církev), ovšem přes 97 procent obyvatel vlastnilo pouhá tři procenta rozlohy státu, což je pro stát extrémě riziková situace. Bylo to dědictví feudální vrchnostenské moci. Právě proto musela Československá republika provést pozemkovou reformu, která měla probíhat až do šedesátých let 20. století.

Ten seriál taktéž rád sleduji, je zajímavé porovnávat, co o sobě tvrdí příslušníci bývalých šlechtických rodů a co nám říkají historické prameny. Ten seriál rozhodně není objektivní, ukazuje ty lidi především v pozitivním světle. Jinak by zřejmě na kameru logicky nemluvili. Zcela jednoznačně se vyhýbá problematické historii různých členů rodu, korupcím, dluhům, krutostem, sňatkům z rozumu, nevěrám...

Rozhodně například nebylo "pravidlem", že by bývalí šlechtici za minulého režimu vykonávali nějaké pomocné práce. Drtivá většina z nich včas přesunula svůj movitý majetek za hranice, takže i když u nás přišli o hrady, zámky, polnosti a lesy, v zahraničí většinou dál budovali majetek a angažovali se v politice, protože na to prostě měli prostředky.

+1/−3
17.10.2019 8:57

Z74d16e96n94k26a 62S66v61o77b42o20d19o74v59á 2702958874683

Tak dramata se odehrávala i v "prostých rodinách", včetně těch, které jste vyjmenoval. A ne všichni šlechtici odešli do zahraničí. Konkrétně rodina Františka Kinského, průvodce pořadem, zůstala v zemi, za jejíž celistvost se postavil už jeho dědeček (spolu s dalšími představiteli starých rodů) ve chvíli, kdy se Gottwald hrdinně utíkal schovat do Sovětského svazu.

+6/0
17.10.2019 10:10

J98i98ř12í 23S81v53o28b93o44d98a 9775278323916

Máte pravdu, že dramata se odehrávala i v "prostých rodinách", ale nikdo z nich si neříká "rytíři, hrabata nebo knížata", ale hlavně - z onoho televizního seriálu se to nedozvíme. Členy rodu Kinských určitě šlechtí, že se těsně před druhou světovou válkou přihlásili k českému národu. Jenže ty přihlašovací deklarace obsahují podivné formulace. Například tuto: "Národ český ... má českou šlechtu jako svou složku, jež od těla národního se nikdy neoddělila a nikdy svým přičiněním oddělena nebude". Ta věta totiž zní spíše jako pokus o restaurování poměrů před vznikem Československé republiky. Ta věta je totiž v rozporu s Ústavou Československé republiky, která jakoukoli formu šlechtictví kategoricky odmítala. Mnozí šlechtici se zcela určitě domnívali, že nové politické prostředí jim umožní znovu získat alespoň část ztracených privilegií. Ono se to následně potvrdilo, protože mnozí signatáři těch deklarací nakonec přijali různé veřejné protektorátní funkce, přihlásili se k Říši a s německými okupačními úřady aktivně spolupracovali.

Pokud se někdo aktivně hlásí ke svým předkům, měl by je přijmout se vším všudy. Všichni členové rodu Kinských, kteří stáli na straně českých stavů proti Ferdinandovi, byli buď ekonomicky zničeni, padli v boji nebo byli zavražděni. A tak se předkem všech současných členů rodu Kinských stal v 17. století Václav Kinský, který byl podvodníkem takového formátu, že byl císařem Matyášem odsouzen k trestu smrti. Povstali proti němu dokonce jeho vlastní poddaní, ale protože se přidal na stranu císaře Ferdinanda a aktivně se zapojil do jeho programu násilné rekatolizace obyvatelstva, dostal milost. Právě tehdy, když císař rozděloval konfiskáty mezi své loajální služebníky, nahrabal obrovský majetek. Jen málo šlechtických rodů na našem území se tehdy nekompromitovalo. Většina skutečně českých šlechticů byla tehdy zničena.

0/0
17.10.2019 21:20
Foto

P83a75v16e76l 59D94v44o38ř33á54k 5829635554710

Do stavu šlechtického se ovšem povyšovalo za zásluhy. Ale vesměs jiného druhu, než jaké byly potřeba k získání místečka na ÚV KSČ.

Zkuste si zjistit, kolik bylo ve šlechtických rodech vynikajících lékařů, badatelů a pod. v procentním porovnání s ostatní populací.

Např. Zdislava z Lemberka byla česká šlechtična a zakladatelka špitálu.

+7/0
17.10.2019 11:18

J52i14ř82í 72S92v79o16b90o78d60a 9345528763316

Nevím, proč bych já měl zjišťovat, kolik bylo ve šlechtických rodech vynikajících lékařů nebo badatelů a dokonce to dokládat nějakým statistickým srovnáním s ostatní populací. Pokud taková data máte k dispozici, tak je zveřejněte. Mně by taková statistika rozhodně zajímala. Je ovšem pravdou, že i kdyby taková statistika existovala, těžko říci, zda by měla nějakou vypovídací hodnotu. Členové šlechtických rodů měli logicky nesrovnatelně lepší přístup ke vzdělání, než ostatní populace, přesto se většina zásadních objevů a vynálezů odehrála právě v té "ostatní populaci". Osvícení šlechtici dávali talentovaným lidem z "ostatní populace" alespoň prostor. Mnoho z nich si prostě udržovalo dvůr z talentovaných lidí - nejen lékařů, ale i různých umělců.

Šlechta měla jiný problém. Většina šlechtických rodů - kvůli nekonečnému mezirodovému křížení - trpěla rodovou zátěží. Kroniky jsou plné naprosto neuvěřitelných excesů, k nimž ve šlechtických rodech docházelo. Za všechny stačí jmenovat rod Habsburků - hledat mezi nimi někoho normálního, je dost obtížné.

Zdislava z Lemberka je určitě zářný příklad šlechtičny. Jenže žila ve 13. století a kromě legend o ní mnoho nevíme.

0/0
17.10.2019 21:26

M28i67r83o59s20l28a34v 98B52u93č46e91k 6343693741564

Vše kladné již bylo vyjádřeno v diskusi. Líbí se mi, jak Kinský klade všem dotaz, zda má Modrou krev? Viz. úsměv, kdy se na pracovišti kdosi píchnul, bylo zvoláno - "Ty jsi nás celou dobu šidil" ! :-) Jinými slovy řečeno - Šlechticem, se i dnes může stát kdokoliv z nás ! Je to prosté a složité zároveň - Být šlechetným člověkem ... :-).

+8/0
16.10.2019 9:07

F50i40l25i14p 34V52r84a91c96o54v51s16k28ý 8220207641700

Řada šlechtických rodů byla v pravém slova smyslu správci majetku v nejlepším slova smyslu.Karma. P.S. S některými příslušníky šlechtických rodů bylo mi dáno spolupracovat a považuji si vzájemná setkání za čest, vždy mě něčím obohatila.

+8/0
16.10.2019 6:21
Foto

P32a53v36e46l 53D60v88o36ř10á55k 5459255314300

Viz heslo české šlechty: Sloužím.

+1/0
17.10.2019 10:50

J17o54s29e79f 86M52e78r35u67n42k41a 6112970513407

Také beru šlechtu jako ostatní lidi, někdo byl vynikající osobností, někdo takový běžný člověk či Švejk, našli bychom i typy kam vítr tam plášť či přímo zrádce. Rád jsem měl třeba pana Šternberka, kterého komáři nechali na Šternberku dělat alespoň průvodce. Dozvěděl jsem se od něj hodně.

+1/0
16.10.2019 5:00

M73a21r58i19e 85Š18í73p70k19o96v78á 5362772334967

To je jeden z nejlepších pořadů. Vždy se na to moc těším. Dýchne na člověka inteligence a kultivovanost, která je v této době docela vzácná.

A František Kinský je úžasný průvodce pořadem.

+12/0
15.10.2019 23:00
Foto

P48e76t75r 34H44o60ř97e42j33š 2221912950

Ten pořad je skvělý a krásně je tam ukázáno, jak soudruzi nepřátelům socialismu zabavili majetek, který ovšem vůbec nepotřebovali, připadně nevěděli, jak s nim naložit. Ale hlavně, že všechno rychle ukradli. Udělat skladiště vojenského materiálu z barokního zámku, to dokáže jen skutečný dement zkřízený s buranem nejhrubšího zrna...

+13/0
15.10.2019 22:44

B84l92a14n51k62a 46Š95i36k43u85l16o45v21á 5428833208824

František Kinský je přímým potomkem Karla IV. i Jiřího z Poděbrad, takže by snad to dobré vládnutí v genech měl, ale myslím si, že by mu hned vyčítali, že je přímým potomkem Viléma Slavaty a J. Bořity z Martinic a chtěli by ho z Hradu vyhodit :-))).

Teď vážně: asi mu je líp v Kostelci, kde místní vědí, proč si ho zvolili za starostu.

+5/0
15.10.2019 22:43

Z17d26e10n11k70a 93S64v35o72b17o78d74o78v35á 2962938214873

Moje dětské vzpomínky jsou spojené s jeho dědečkem, Františkem Josefem, který každé ráno důstojně kráčel od fary ku hřbitovu a my jsme ho zdravili dobrý den a on - bez ohledu na náš věk - důstojně zvedl klobouk a odpověděl pozdrav Pánbůh a nám se to tak moc líbilo. :-)

+1/0
16.10.2019 19:09

B76l15a54n26k88a 81Š96i62k62u70l39o22v11á 5768873588254

Ano, jeho dědeček byl ve všech směrech vzorem českého šlechtice, který dělal čest svým královským předkům.

Právě proto s ním (i jeho synem) komunisté tak tvrdě zatočili.

0/0
17.10.2019 13:15

Z95d90e94n24k98a 48S26v88o39b26o60d64o60v18á 2512108544163

Přesně tak.

0/0
17.10.2019 19:36

M14a37r90e36k 28T14r17i40z93u94l59j15a11k 8860296207107

R^R^R^ Skvělý blog, karma!

Seriál Modrá krev jsem doma sledovali pravidelně už při předchozím uvedení a nyní se rádi vracíme k jeho repríze.

Velmi, velmi potřebuje naše země návrat ke kultivovanosti a cti.

+14/0
15.10.2019 20:55

S12l26a72v76o65m38í36r 59B64e46n96e11š 6612877220564

A kultivovanost a čest je podle vás atribut šlechtice?

Byli mezi nimi úplně stejní primitivové a lumpové jako mezi kteroukoli jinou vrstvou obyvatelstva.

+1/−12
15.10.2019 20:57

M70a82r30e33k 69T72r89i16z67u53l30j39a33k 8250726457497

Svým výrazivem se zde hezky prozrazujete.

+8/0
15.10.2019 20:59

S17l48a83v80o38m47í98r 64B75e62n67e20š 6392427170474

Nechápu, proč by tomu tak mělo být.

Primitivové a lumpové se prostě v lidské společnosti vyskytují. Já jsem si nevymyslel ani ty výrazy, ani existenci takovýchto lidí.

+1/−1
15.10.2019 21:02

J57i39ř13í 97Ř85e40z39n35í65k 4182222173965

A co Zeman Žižka a čachtická paní?

0/−3
15.10.2019 21:09

L35u49k72a61s 61F53i49k37r 8751410446301

Alkohol vam opravdu skodi.

+4/0
15.10.2019 22:39

M68a93r20i32e 95Š38í21p23k90o75v84á 5692462634767

Jak je patrné, tak o šlechtice určitě nejde.

+3/0
15.10.2019 22:57

V19l57a24d30i35m90í66r 49H23a94v57r77á87n67e19k 7816976670767

Podívejte se na některý z dílů, ale asi jsou vám bližší ti, kteří tam zřídili prasečáky.

+11/0
15.10.2019 21:05

S26l46a29v12o69m78í10r 93B15e59n63e12š 6252967760394

Nikoli, pane Havránku.

Nejsou mi bližší ti, kteří v zámcích zřídili prasečáky.

Pouze tvrdím, že romantická představa šlechtice jako záruky kultivovanosti a čestnosti prostě neobstojí před realitou.

Byli mezi nimi géniové, ale i osoby výrazně podprůměrné inteligence. Byli mezi nimi lidé slušní, ale i zločinci. Byli mezi nimi lidé sečtělí a kullturní, ale i burani, které zajímalo jen uspokojování biologických potřeb.

Naprosto nic nemám proti nikomu na základě jeho původu. Je mi jedno, zda otec nebo třeba prapraprapradědeček toho či onoho pána nebo té či oné dámy byl šlechtic, lékař, učitel nebo dělník. Člověka posuzuji podle jeho osobních zásluh, kvalit, práce, ale i podle jeho chyb, vad, prohřešků a nedokonalostí (kterých máme všichni dost, včetně mě a včetně například i vás nebo kohokoli jiného).

Kádrování podle rodinného původu jsem neuznával za bolševika a neuznávám ho ani nyní, kdy se někdo snaží to kádrování obnovit a dát mu opačný směr šipky.

+4/−5
15.10.2019 21:17

J79a60n 21K19o39z11á53k 6951375475

Také ten seriál rád sleduji, ale nejde to hodit všechny do jednoho pytle, to dělali komunisti. Bylo to s nimi jako se všemi. Také se mezi nimi našli propagátoři nacismu. Velice si vážím těch, kteří zůstali čestní. Tak doufám, že se bude mluvit i o těch druhých, a nebylo jich málo.

+1/0
16.10.2019 0:03

S60l32a54v80o92m86í11r 68B46e39n88e55š 6542507340954

Já se na šlechtice dívám jako na kterékoli jiné lidi, protože v podstatě nic jiného než řadoví lidé nejsou.

Úcta před těmi potomky šlechtických rodů, kteří například v roce 1938 zůstali věrní republice, ale není mi jasné, proč bych to měl oceňovat u nějakého potomka šlechtického rodu více než třeba u nějakého pětadvacetiletého pingla, který patřil k tomu milionů mužů, kteří spořádaně nastoupili na obranu republiky poté, co byla vyhlášená mobilizace.

Oba se zachovali čestně, oba si zasluhují stejnou úctu. Není důvod jednoho z nich stavět výše a druhého níže jen kvůli jejich rozdílnému původu.

+3/0
15.10.2019 20:53
Foto

R61a89d58k91a 42K79i21e37l39b30e86r58g47e25r91o32v74á 6323287770494

O to asi nejde. Jde jen a hlavně o to, že jsme šlechtu nadlouho vyškrtli z učebnic a zapomněli na jejich vzdělaný vztah ke spravovanemu území, na jejich vlastenectví v nejlepším slova smyslu, jejich investice, z nichž vpodstatě težíme v památkách a turismu i uchování lesů dodnes. Zkrátka rovnáme dluh. A to narovnání je slušné podpořit a nevidět v něm poněkud dětinsky nějaké nadnášení a nespravedlivé upřednostnění. Jen snahu vràtit kredit nešťastně zapomenutý.

+3/0
16.10.2019 20:54

F34r65a76n11t55i60š46e50k 33P16e69l84c42l 9493638473455

R^R^R^

+2/0
15.10.2019 20:27

J14i80ř21í 27Ř50e72z98n51í30k 4312462663795

A co je špatného na práci umývače nádobí, nebo na práci v Mototechně?

0/−6
15.10.2019 20:18

M32a31r55e56k 36T33r81i89z85u28l74j86a15k 8240266737157

Jděte to dělat a uvidíte.;-D

+5/0
15.10.2019 20:57

J74i38ř84í 39Ř27e46z66n31í82k 4922762583355

No dělal jsem i horší práce. A znám dvě magistrině, jedna z nich dělá uklízečku, druhá krouhá brambory. Vy tu hrůzu kolem sebe nevidíte?

0/−5
15.10.2019 21:17

L39u98k82a53s 82F48i38k84r 8231390656541

Ty dve studovaly u vas, ze? Pak se neni co divit.

+3/0
15.10.2019 22:40

J28i61ř46í 40Ř44e57z82n77í25k 4562182813505

Opět jste vedle jako ta jedle.

0/−3
15.10.2019 23:06

L15u84k88a34s 53F40i14k40r 8601880746131

Spis trefa do cerneho, ze?

+3/0
15.10.2019 23:34

J61i40ř77í 45Ř29e61z98n28í83k 4982842303905

No právě, přímo do černé díry.

0/0
16.10.2019 2:13

L47u45k92a80s 19F82i90k11r 8131770626481

Myslie do vas?

+3/0
16.10.2019 2:13

J60i68ř98í 60Ř23e66z72n70í36k 4822262153425

Jsem snad buržuj?

0/0
17.10.2019 10:16
Foto

P94a93v19e62l 65D15v10o68ř43á15k 5949215594500

Tak to rozhodně nejste! O šlechtici ani nemluvě. Leda tak Hrdina socialistické práce. ;-D

+3/0
17.10.2019 10:55

J15i83ř11í 58Ř62e24z95n68í91k 4982672693415

Tak o těch vycházely takové pěkné knihy. Najdete-li mne v nějaké takové, jsem ji ochoten sníst.

0/0
17.10.2019 20:52

L21u58k63a63s 28F87i47k24r 8871810486461

Nejste, ale tou cernou dirou jste se popsal dobre.

0/0
17.10.2019 15:20

J72i62ř79í 26Ř62e14z48n63í25k 4662862343345

Bud' jsem tunelář, tedy buržuj a pak mohu mít něco společného s černými dírami, a nebo nejsem.

0/−1
17.10.2019 20:55

L63u90k46a36s 12F19i93k94r 8731870196781

Alkohol/drogy vam dobre nedelaji.

+1/0
17.10.2019 21:00

J50a75n 33K21o36z27á12k 6621225885

Pane Trizjulaku, vy to neuvidíte. V té době(spíše později) jste pořádal výstavy ke sjezdu KSČ.

+1/−4
16.10.2019 0:13

V60l26a51d38i94m29í16r 25H53a71v39r39á64n95e11k 7866846710537

Nic...a co je špatného na tom, že je v lágru mydlil soudruh Grebeníček, či lidé kteří chtěli žít ve svobodné zemi byli zastřeleni na hranicích...?

+7/0
15.10.2019 21:02

J50i97ř74í 69Ř47e22z37n25í51k 4882492833705

No dobře, ale proč jste zaměstnání šlechtičen ve výše uvedených profesích uváděl jako jejich pohanu?

A mimochodem soudruh Grebeníček nikoho nemydlil v lágru, ale byl zaměstnán ve věznici v Uherském Hradišti, odkud ho rovnou odvezli k brněnskému soudu. A nejenom jeho. A co mě podivuje, dodnes těm justičním pracovníkům nikdo dosud ani nepoděkoval.

0/−11
15.10.2019 21:14

V21l73a39d30i83m73í24r 74H88a57v43r46á48n21e20k 7366206490417

tento pán to žel už nestihne:

https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/593609/zemrel-skaut-janku-97-grebenicek-mu-pri-muceni-vyrazil-zuby-prvni-ranou.html

stejně jako stovky jemu podobných...Rv

+7/0
15.10.2019 21:22

V39l19a70d89i85m55í13r 26H66a13v63r36á14n86e67k 7276896650807

https://echo24.cz/a/wwyrb/svinaci-ted-vam-predvedeme-co-nas-nemci-naucili-rval-grebenicek

+5/0
15.10.2019 21:25

J12i21ř57í 78Ř60e50z40n33í97k 4112262873405

Ano, všechno produkty první republiky, že ano.

Ale fakt mě spíše zajímá, proč nebyli dosud alespoň ti pracovníci brněnského soudu, kteří dle archivních dokumentů tomu Grebeníčkovi ty mučené vězně vyrvali ze spárů.

0/−3
15.10.2019 23:10
Foto

P49a17v54e61l 50D82v53o74ř80á56k 5569705344310

Ale až ex post. Rv

+1/0
16.10.2019 18:32

Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz