Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ennsradweg

Povídání o cestě na kole krásnými místy v Rakousku po rozmanitých a hodně odlišných cyklostezkách na konci září.

Rakousko

      Po třech cestách kolem Dunaje už byl čas podívat se i na nějakou jinou cyklostezku v Rakousku. Synek si dělal srandu, že nic jiného než štreku pro důchodce neznám, a lákala mě trasa kolem Ennsu. 

         Je nejmladší z velkých cyklostezek v Rakousku a zůstává zatím neprávem opomíjená. Hledal jsem na webu někoho, kdo by jel se mnou. Ozvaly se jen 3 „dívky“ a maily začínaly stejně: „ Hello mi Dear friend, I look…“ Nabyl jsem dojmu, že jim zase až tak o cyklistiku nejde. :)

      29.9.2015 jsem vyrazil autem z Plzně do Pasova a krátce po 8. hodině vyrazil po Donnauradweg. Zvažoval jsem, zda nejet rovnou do Ennsu, ale cesta je velice zdlouhavá a v Pasově už vím kde nechat bez problémů auto.

      Předpověď počasí byla poměrně dobrá, bez deště a to je hlavní. Cesta kolem Dunaje byla docela zdlouhavá, ostrý protivítr bral síly a 1. cyklistu jsem potkal až po cca 25 km. Krátce po půl jedné jsem byl v Linci. Stejně jako před 2 roky se v Rakousku připravují na volby, a na náměstí právě odhalovali billbord jednoho z kandidátů Mnohem sympatičtěji než billbordy působily vtipně naaranžované balíky slámy s různými motivy a krátkým textem na kraji vesnic.

      Na konci přehrady za Lincem jsem na hrázi nabral směr na Enns. Je to dost špatně značený úsek a párkrát vede cesta mezi pole, a pokud bylo kde, ptal jsem se na správný směr. Ve 14 hodin byl konečně Enns. V informačním centru neměli prospekt Ennsradweg, jen mapu Oberösterreichu na níž byla trasa celá zakreslená. Na náměstí byla vývěska, kde inzerovali pěkné bydlení v soukromí za 19 E za noc. Zaradoval jsem se, že tato část Rakouska nebude drahá. To jsem nevěděl, že všechno bude jinak.

      Trasa vedla zkraje po málo frekventovaných silnicích a velice zvolna stoupala. Její značení je R7, a vede přes 4 spolkové země. Nejzajímavější je zelené Štýrsko, ale k tomu se ještě dostanu.

       Po hodině jsem dojel do Steyru. Leží na soutoku řek Enns a Steyr, v nadmořské výšce 310 metrů, Jedná se o krásné historické město, které je rozděleno rovnoměrně soutokem řek na tři části. Historické jádro se nachází uprostřed a přímo na soutoku k němu vedou z obou stran mosty.

       Asi 10 km za městem jsem pomalu začal hledat ubytování. Ve vesničce Temweg byl na náměstíčku pěkný gasthof s cenou 32 E za noc. Zdálo se mi to hodně, a pokračoval jsem 9 km do Losensteinu. Tam v gasthofu chtěli rovnou 40 E, a tak jsem objížděl ubytování v kopcích dle cedulek. V prvním měli ruhetag, druhý urlaub a ve třetím malovali. Pokorně jsem se vrátil do Tamwegu kde mi sdělili, že jsou již plně obsazeni a nemají místo. Bylo již po 19. hodině, a na cestu a hledání jiného bydlení už nebyl čas ani síly. Majitelka po chvilce sdělila, že mám štěstí a mají volný poslední pokoj. Ten den jsem ujel 184 km. Zdá se to hodně, ale když jsme před cca 35 lety absolvovali na Butově železného muže, bylo to na kole kromě běhu a plavání 200 km. To vše v náročných kopcích kolem Stříbra. Navíc  na kolech která se s těmi dnešními nedají srovnat.

      Po vydatně snídani nastal čas opět vyrazit mezi louky, kde se cesta vlnila. Často nahoru dolů, ale bylo pěkné slunečné počasí a po poledni jsem dojel do městečka Sant Gallen. To už leží ve Štýrsku, v národním parku Kalkalpen. To je poměrně málo známá oblast s vápencovými skalami a největší zalesněnou plochou v celém Rakousku. Občas byly vidět polorozbořené domečky a je znát, že oblast patří mezi ty méně bohaté.

      Ze Sant Gallenu vedla cesta do Admontu přes kopec s převýšením 380 metrů, aby následně do Admontu spadla o cca 200 metrů. Byl to opravdu těžký výšlap, ale po něm si člověk mohl dosytosti užít následující trasy.

      Admont leží v nadmořské výšce 640 mnm a má 2 500 obyvatel. Co se týká podoby městečka, tak je opravdu nádherné. Na malém prostoru je tu koncentrováno opravdu neskutečné množství památek. V centru jsou krásné staré domy (jako například Hühnerspital, Lürzerhaus, Hofrichterhaus). Neméně zajímavá je i radnice z roku 1736. Památkovým vrcholem jsou pak stavby kláštera neo-gotická katedrála, benediktýnská knihovna a muzeum

      Po prohlídce města a velkém kebabu jsem vyrazil do 20 km vzdáleného Lienzu. Tato část cesty až do Flachau je nádherná. Údolí sevřené velikými horami, cyklostezka je situována v blízkosti řeky a tuto část asi všichni znáte z cesty na jih. Je to místo které je na dálnici A9 před vjezdem do placeného tunelu při cestě z Grazu. Pocit projíždět krajinou na kole je úplně jiný a neopakovatelný.

       Po zkušenosti s minulým ubytováním jsem začal hledat již po půl 5.  V městečku Irdning měli volno v bauerhofu na konci městečka. Informace zavírají již v 16 hodin, a orientoval jsem se podle tabulek s informacemi na jednotlivé pensiony a zimmer frei. Měl jsem celé horní patro a i s bohatou snídaní za 25 E. Babička, která celému domu vládla, byla velice podobná bábince z filmu Cesta z města. Jen pořádek udržovala větší. Měla malý domeček, kde se večer nad sklenkou zkvašeného moštu scházeli sousedé z okolí. V nabídce bylo i 12 druhů schnapsu, všechno její vlastní výroba. Poseděl jsem s místními hodinku a půl, a byl to velice příjemně strávený večer. 2 velké sklenky moštu a schnaps z hrušek vyšel na necelých 5 E.Ten den jsem ujel 116 km.

      Ráno jsem vyjel před 9. hodinou, a do Schladmingu bylo 42 km s výškovým převýšením cca 250 metrů. Bylo to velice pozvolné a v průběhu se otevíraly nádherné štíty hor. Nikdy jsem hezčí úsek na kole nejel a mohu jej opravdu doporučit. Jsou tam desítky tras všech obtížností, ale to jistě příznivci cyklistiky znají. Bylo slunečno, tak, že byl vidět i masív Dachsteinu v plné velikosti. Před Schladmingem jsem poznával okolní hory. Haus Kaibling, Reiteralm i jiné. Byli jsme tu před cca 20 lety lyžovat s českou cestovkou. Pamatuji si z toho jen dost těžké terény, velice proleželé matrace s drátěnkou v penzionu Adler a velký nápis na stěně jídelny: Češi nekraďte nám tady housky.

     Během minulého dne mě napadlo, že bych se nemusel vracet stejnou cestou zpět a synek poslal návrh trasy přes Radstadt a Bischshofen na Tauernradweg. To mi doporučil i pán v íčku v městě kol. Měl jsem odbočit v Eben im Pongau, ale když jsem přes něj jel nevěděl jsem, že je to ono místo. A to jsme tam byli před pár lety na týdenní dovolené. Dojel jsem až do Flachau téměř k prameni v nadmořské výšce 1024 mnm – nejvyšší bod cesty.

      To, že jsem přejel původní místo, kde jsem měl jet cca 20 km po docela frekventované silnici se nakonec ukázalo jako výhoda. Z Flachau vedla cyklostezka do Wagrainu a odtud bylo do Sant Johan im Pongau už jen 9 km strmě dolů.  To všechno jsou vyhlášená zimní střediska, místa konání světového poháru v lyžování a i v létě jsou kouzlená. V Sant Johanu im Pongau mě již přivítal mohutný tok řeky Salzach, kolem níž vede Tauernradweg.

      Oproti neskutečné cyklostezce v horách je to tak trochu druhá liga, ale hlavní bylo, že do Pasova je to cca 220 km. To srovnání je s Ennsradweg, ktará mě překvapila svou rozmanitostí a náročností. Ve srovnání s cyklostezkami u nás je i Tauernradweg zajímavá a stojí za kompletní poznání od krimmelských vodopádů až do Pasova. Navíc nikdy jsem ji nejel a také je na ní co objevovat. Asfalt střídá šotolina a je vidět mnoho památek jako na dlani. Cyklistů bylo málo, za den tak 5 těch, kteří jeli celou trasu.  Tento den jsem ujel 148 km.

      Ubytoval jsem se v městečku Puchl. Skromný pokojík, 28 E se snídaní. Nakonec to nebylo úplně nejlepší, neboť po mě se ubytovala skupina poláků a do půl 5. byl hluk, v němž nešlo pořádně spát.

      Do Pasova to bylo cca 180 km, a po probdělé noci jsem již neměl chuť něco hledat.  Bylo to na hranici možností dojet, zvláště když cyklostezka občas odbočila do kopečků a 3x se přejížděl kopeček který bral síly.

      Po cca 25 km mě přivítal pohádkový Salcburk. Na prohlídku či zmrzlinu bylo brzy, ale desítky čínských turistů již bloumali městem a vše točili.

      U Haimingu se Salzach vlévá do Innu a v blízkém Braunau byla objížďka na cyklostezce. Není nejlépe značená a cca 30 minut jsem marně hledal správný směr. Nakonec jsem přejel po mostě Inn, a dojel po Innradweg. Během cesty jsem jel cca 15 km s místním cyklistou, který vyprávěl o neřešeném problému s velkým počtem uprchlíků v Bavorsku.

      Nakonec jsem s úderem 19. hodiny sjížděl do Pasova a po půl 8 vyjel domů. Bylo to akorát, neboť zapadalo slunce a i když jsem byl osvětlený cesta přes město s velký provozem nebyla nejpříjemnější.

 

      Z celé cesty mám velice dobrý dojem. Krosové kolo Trek s pevnou vidlicí sloužilo bez jediného problému. Za 4 dny jsem najel 633 km. Utratil 130 E a 540 Kč za benzín.

      Je mi 56 let a přes zimu je ideální čas plánovat nějakou novou cestu. Oproti cestovatelům, kteří jedou např k moři je to jen cesta za humny, ale důležitá je vlastní spokojenost a to, že vše vyšlo podle představ.

 

      

Autor: Vladimír Havránek | pátek 23.10.2015 20:08 | karma článku: 20,76 | přečteno: 1163x
  • Další články autora

Vladimír Havránek

Jak jsem prodal auto, aneb vždy je všechno jinak...

Měl jsem necelé 2 roky Hyundai i 30. Předchozí vůz tohoto typu jsem přenechal synkovo rodině, neb to byl kombík a mají špunta. Krásné červené s litými koly. Měl jsem jej pro cesty do práce (7 km), pokud počasí nebylo příznivé kolu

11.4.2023 v 15:47 | Karma: 20,06 | Přečteno: 845x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Vladimír Havránek

Babiš bojuje za důchodce jako lev a nabízí práci v zimě za 16 800 Kč hrubého!

Jestli jste opravdoví dobrodruzi, máte jedinečnou šanci. Pracovat jako dělník ve výrobě zpracování masa za neuvěřitelnou mzdu. Práce na lince při zpracování a balení drůbežího masa, občas v sobotu či svátcích v chladu cca 8 st.C.

3.3.2023 v 22:57 | Karma: 32,66 | Přečteno: 957x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Němec střílel brokovnicí do lidí a v banánové republice dostal...vyhoštění!!!

Čtyřiapadesátiletý Němec nebyl loni v Bukové na Domažlicku vpuštěn na soukromou oslavu narozenin. Oslavující skupina mu natočila pivo na cestu. Tím to neskončilo. Vrátil se s brokovnicí, z níž začal střílet po lidech.

3.2.2023 v 11:20 | Karma: 45,29 | Přečteno: 6741x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Raketa byla Ukrajince, nebo Rusa?... "rýmuje" Nohavica a rozloučení...

Nu, za medaili od Vladimíra Vladimíroviče se musí člověk nějak odvděčit. Již to ani nepřekvapuje. Jen umístění tohoto škváru na webu (či spíše kanálu) Bobošíkové a Lipavské je poslední střípek do mozaiky talentovaného zpěváka.

25.11.2022 v 18:54 | Karma: 27,81 | Přečteno: 1032x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Může Jaromír s Agátou klesnout ještě níž, nebo již dosáhli vrcholu?

Vždy pečlivě oblečený a oholený Jaromír Soukup si vystačí na TV Barrandov v hlavním vysílacím čase téměř sám. No ale jednomu je po nějaké době smutno a najde si pomocníka...a jakého! Není u nás člověka, nad nímž by bulvár více

21.11.2022 v 12:44 | Karma: 27,91 | Přečteno: 1364x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Bože co to je za svoloč...a to jim ještě i u nás mnozí fandí!

Dodnes se v Rusku uctívají padlí, kteří zemřeli během Velké vlastenecké války. Neumíme si představit, kolik utrpení válka přinesla a jaký nesmírný žal a bolest museli příbuzní obětí nést. Stačili 3 generace a nejnesmyslnější válka

16.11.2022 v 17:39 | Karma: 25,43 | Přečteno: 890x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Baví vás taková liga? Kapříci plují dál, Slavia vítězí a VAR je k smíchu...

Mám rád fotbal. To, k čemu došlo v posledních dvou ligových kolech vyvolalo ve mě pochybnosti o regulérnosti ligy. V obou případech se jednalo o Slavii. Zápas s Bohemians vyzněl zcela jasně 4:1. Pokud se ale na zápas podíváme

7.11.2022 v 11:38 | Karma: 40,33 | Přečteno: 4992x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Ruský pilot byl mobilizován těsně před odletem...ještě, že ne za letu.

To nevymyslíš! Země, která má přibližně 145 miliónů obyvatel shání brance kde se dá. Policejní hlídky předávají mladíkům povolávací rozkazy na ulici, u vchodů do metra, či u vstupu do obytného domu. Co na tom, že většinou se jedná

15.10.2022 v 20:14 | Karma: 23,45 | Přečteno: 627x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Máte rádi pivo, příp. kolik jste ochotni za něj dát?

Mám rád pivo. Je to na mě vidět, ale takový žejdlík oroseného je někdy nad všechny poklady světa. Často si vzpomenu na jedinečnou roli paní sládkové v Postřižinách. Konečně se dostávám k důvodu tohoto blogu. Občas se v plzeňském

17.9.2022 v 18:19 | Karma: 18,47 | Přečteno: 904x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Nemám rád reklamy...s jednou výjimkou, tou je Tour de France!

Všechno zlé je pro něco dobré. Díky zlomeným žebrům (po pádu z kola) jsem měl po létech konečně možnost vychutnat si tento sportovní svátek. Výsledek? Jednoznačné nadšení. Nejen z výkonů špičkových cyklistů, ale hlavně

4.8.2022 v 13:25 | Karma: 20,37 | Přečteno: 418x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Porušili zákazy vjezdu, dojeli autem až k Černému jezeru, stan a oheň a jen 400 E?

Nejde mi z hlavy trest pro 3 osoby ze SRN. Porušili vše, co šlo. 3 němečtí občané (slovo turisté není na místě) projeli 3 zákazy vjezdu a přímo u tabule "chráněné území" si na břehu Černého jezera postavili stan a rozdělali oheň.

8.7.2022 v 13:15 | Karma: 27,56 | Přečteno: 756x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Viděli jste poslední dobou dobrý český film?...já ne...

V čem je problém? Je svobodné podnikání, témata téměř neomezená, ruka státu štědrá...leč na ty nové české filmy se nedá koukat. Je to můj názor, pokud to vidíte jinak, těším se na diskusi. Mám to jako s novými auty...vše pěkné již

29.6.2022 v 21:54 | Karma: 25,30 | Přečteno: 1237x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Jak mě Lovec dostal na lopatky...aniž padla jediná otázka!

Nemusím pár věcí...mlékovou polévku, Rusko, avokádo a Novu. U Novy jsou dvě výjimky...Hospoda a Okresní přebor. V poslední době se k nim přiřadil i pořad Na Lovu. Jednoduchá pravidla s jednou reklamou a odsejpá to.

28.6.2022 v 18:17 | Karma: 29,75 | Přečteno: 1386x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Nejsme jako oni...a to je (někdy) velká škoda!

Existuje budapešťská dohoda z roku 1994, kde se v podstatě dohodlo, že Ukrajina vrátí jaderné zbraně Sovětskému svazu na území Ruské federace a za to byly Ukrajině zaručeny hranice, celistvost a suverenita. Pro Putina je to jen

15.6.2022 v 9:15 | Karma: 24,48 | Přečteno: 657x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Jsem překvapený, kolik blogerů (a nejen jich) by chtělo s Ruskem vyjednávat...o čem?

U některých mě to ani nepřekvapuje. Mezi nimi vyčnívá bývalý premiér, či ten největší a nejčtenější mezi námi. Pokud vezmeme fakta z letošního roku, je každá snaha o vyjednávání dle mého názoru znakem slabosti a nechápu ji.

28.5.2022 v 10:04 | Karma: 31,51 | Přečteno: 929x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Přelomový rozsudek rakouského soudu o elektromobilech, konečně našel někdo odvahu!

Známe to asi všichni. Krásný nový elektromobil, cena jen něco málo přes milion. Automobilka udává dojezd 460 km. Reálně je to něco málo přes polovinu a dosud jim to procházelo. Krajský soud v rakouském Linci dal za pravdu majiteli

18.5.2022 v 0:19 | Karma: 37,55 | Přečteno: 1854x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Finsko míří do NATO, aneb husarský kousek Vladimíra Vladimíroviče...

Finsko a Švédsko přehodnocují po ruské invazi na Ukrajinu svoji dosavadní neutralitu. Finský prezident Niinisto a premiérka Marinová podpořili "neprodlenou" žádost o vstup do vojenské aliance. Světe div se ,dle mluvčího Putina

12.5.2022 v 15:10 | Karma: 29,54 | Přečteno: 684x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Vítěz ankety Absurdita roku je....jak změřit 1,5 metru předjíždějícího auta od cyklisty!

Anketa "Absurdita roku" se tradičně zaměřuje na nejstupidnější ankety a nařízení. Řidiči motorových vozidel nesmějí předjíždět, pokud by nedodržel boční odstup při předjíždění cyklisty. Tato vzdálenost byla úředně určená 1,5 metru

3.5.2022 v 17:12 | Karma: 37,51 | Přečteno: 5048x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Generální tajemník OSN Gutteres není míru posel, ale užitečný osel!

Generální tajemník OSN Gutteres navštívil Rusko. Všeho schopný ministr zahraničí Ruska Lavrov jeho návštěvy využil pro papouškování své zločinné propagandy..Gutteres místo aby z pozice své funkce navštívil Ukrajinu a na místě se

27.4.2022 v 10:05 | Karma: 31,45 | Přečteno: 989x | Diskuse| Společnost

Vladimír Havránek

Proč si necháme ničit stadiony? Proč hrstka fanoušků se beztrestně chová jako zvěř?

Vyvrcholení včerejšího hokejového zápasu mezi Spartou a Třincem bylo tradiční. Domácí fanoušci neunesli prohru a zasypali střídačku Třince vším, co měli po ruce. Nehodnotím, zda desetikoruna mohla hráče hostů zranit. K něčemu

23.4.2022 v 10:35 | Karma: 18,69 | Přečteno: 351x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 338
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2093x
62 let, hodně zájmů, hlavně cestování. Mám moc rád Rakousko, pro jeho přírodu, srdečné lidi, rozmanitost a pohodu. Jinak kolo, lyžování, četba, biatlon a dokumenty.

Seznam rubrik